Podcasts, wat zijn dat ook alweer?

 

Podcasts zijn digitale radioprogramma's waar je online naar kunt luisteren. De afgelopen jaren is de podcast in de VS definitief uitgegroeid tot mainstream medium en ook in Nederland is de podcast een sterk groeiende niche. Steeds meer mensen ontdekken podcasts en raken eraan verslingerd.

Je luistert waar en wanneer het jou uitkomt. Dat maakt van de gebruiker een toegewijde luisteraar. Terwijl je opgaat in het verhaal kun je gewoon doorgaan met alledaagse handelingen. De handen en ogen zijn tijdens het luisteren vrij, dus de afwas wordt ineens een stuk dragelijker, en de rit naar kantoor vliegt voorbij.

 

De luisterervaring van een podcast is dus een stuk intiemer dan die van een radioprogramma. Podcastluisteraars geven aan een persoonlijke band te ervaren met de presentator, het gevoel te hebben dat ze er echt bij zijn, en zich de verhalen levendiger te herinneren. Niet voor niets zijn veel grote bedrijven in de VS enthousiast over het adverteren in podcasts. Luisteraars van podcasts blijken zeer ontvankelijk te zijn voor reclames in hun favoriete shows.


Percentage maandelijkse podcastluisteraars in de VS. Bron: Statista

Niet alleen in de VS maar ook in Nederland zien we steeds meer bedrijven die podcasts inzetten voor content marketing. Door in een podcast hun kennis en visie te delen, vergroten ze hun expertpositie en creëren ze een community vol potentiële nieuwe klanten. Zo maakt de ING een podcast over de maatschappelijke initiatieven die zij steunt en maakt online uitgever Wayne Parker Kent een podcast over de nieuwste ontwikkelingen in hun vakgebied. Ook zzp'ers behalen resultaat met hun eigen podcast. Sprekers, experts en coaches bijvoorbeeld bouwen met een eigen podcast heel gericht aan een betrokken publiek, en hebben zo een streepje voor op hun concurrentie.